Eveniment: Salonul național de Arte Vizuale ,,Erotica” – Bârlad 2024.
După o întrerupere de șapte ani, artistul și profesorul universitar Dragoș Pătrașcu, revine pe simezele ieșene în calitate de curator al amplului Salon național de arte vizuale Erotica, expoziție care pe cuprinsul a celei de a XI –a ediții și-a câștigat o binemeritată notorietate națională.
Despre minunatul eveniment
,,Ca și la celelalte ediții, la cea din acest an, au fost invitați artiști din toată țara, pe simeze regăsindu-se toate genurile artelor plastice – grafică, pictură, sculptură, instalații. Dar și poeme de dragoste scrise de mână de importanți poeți români contemporani precum Emil Brumaru, Matei Vișniec, Nichita Danilov, Liviu Antonesei.
Expoziția din acest an, deschisă în prima decadă a lunii noiembrie la Iași a fost atât de cuprinzătoare încât s-a impus prezentarea ei în numai puțin de șase spații expoziționale. Pentru prima dată, această ediție va fi prezentată și publicului bârlădean, începând cu data de 8 decembrie în spațiul pentru expoziții temporare din incinta Muzeului Colecțiilor – Casa Sturdza.
Încă de la prima ediție (1998), Salonul Național de Arte Vizuale „Erotica” a fost ,,construit” prin invitații nominale adresate atât unor nume importante ale artei românești contemporane, cât și unui număr apreciabil de studenți și tineri absolvenți ai universităților de artă din țară. La expoziția din acest an, participă de asemeni si artiști români din diaspora (Italia, Canada, Statele Unite, Franța” – Dragoș Pătrascu.
Rolul de barometru al…
Salonul „Erotica” nu caută exploatarea tabuului în spațiul public al galeriilor, ci își asumă mai degrabă rolul de barometru al funcționalității unei comunități ce cuprinde atât pe artist, privitor, dar și societatea prin raportarea acesteia la actul artistic, mai ales atunci când obișnuința face ca privirea să încorseteze în stereotip, prin separație, „erosul” de „viață”, ființa umană de ea însăși.
Eros ca dorință de a trăi, forța universală ce țintește spre armonie și divinitate (Platon), viața însăși ce emerge din dorința de interconectare cu alte ființe (Jung), ca libertate socială versus moralitatea autoritară a cenzurii (Webb), ca dragoste ce se extinde dincolo de orizontul aparent al dorinței per se, ca metaforă a transformării, dezumanizării, multiplicării, din întreaga suită de posibilități, Viziunile plastice sunt întotdeauna singulare.
De aici și imperativul de a depăși asocierile generalizante, standardele duble, de a înțelege lumea prin oglinzile îndreptate spre noi, din care se reflectă iubirea, sexualitatea, senzualitatea, carnalitatea, ambiguitatea apartenenței trupului la sistemul clișeistic de standardizare, unde stimulul nu ține loc de răspuns, ci de întrebare.
Fiecare discurs plastic este profund intim, nu atât din explorarea anatomică, ci prin dezvelirea propriului sistem de înțelegere a erotismului, unite prin intenția universală de a reda un adevăr,” Maria Bilașevschi.
Prezintă: prof. univ. dr. Dragoș Pătrașcu
Organizator local: dr. Mircea Mamalaucă.
Vernisajul va avea loc duminică, 8.12.2024, la ora 11.00, la Muzeul Colecțiilor, CASA STURDZA, str. Vasile Pârvan nr. 4.
Text și foto: PR MUZEUL „VASILE PÂRVAN” BÂRLAD