Raportul anual Kaspersky despre siguranța copiilor arată că aceștia devin utilizatori tot mai activi ai site-urilor de comerț online: interesul lor pentru online shopping s-a triplat în ultimele 12 luni, comparativ cu anul trecut – de la 2%, la 9%.
Raportul este bazat pe statistici anonimizate din produsele Kaspersky care au funcționalitate de control parental.
Raportul demonstrează că, asemeni adulților, și copiii se bucură de avantajele cumpărăturilor online și navighează (iar uneori cumpără) într-un mod care probabil va deveni unicul de a face cumpărături pe viitor. Prin urmare, părinții trebuie să le ofere copiilor consilierea și suportul necesare, pentru a se asigura că totul decurge bine. Este, așadar, vital ca părinții și alți adulți din familie să fie la curent cu schimbările survenite în comportamentul online al copiilor.
Potrivit statisticilor, chiar dacă interesul crescând al tinerilor pentru site-urile de comerț electronic este o tendință globală, amploarea sa variază în funcție de regiune. Conform datelor de mai jos, cea mai mare cotă (și cea mai mare creștere) în căutările legate de cumpărături online a fost înregistrată în Rusia și CSI (23%). Regiunea este urmată, la distanță destul de mare, de: America de Nord (15%), Europa și Orientul Mijlociu (11%), Asia și America Latină (9%).
Deși există în mod clar unele diferențe regionale, printre cei mai căutați comercianți de către copiii de pe tot globul se numără AliExpress, Amazon și Ebay. Când vine vorba de comercianții chinezi în special, căutările copiilor cresc constant în fiecare an. Îmbrăcămintea sportivă (Nike, Adidas), produsele electronice (Apple, Samsung) și brand-urile de modă (Gucci, Vans, Supreme, Zara, Bershka) sunt cele mai căutate site-uri în rândul acestui segment de vârstă.
Merită menționat faptul că a căuta bunuri online și a vizita paginile anumitor comercianți nu implică neapărat cheltuieli efective. Copiii ar putea doar să se uite la lucrurile pe care le doresc sau să le treacă în „wish list”, pentru a le împărtăși apoi prietenilor și familiei. Prin urmare, această atenție sporită față de cumpărăturile online nu ar trebui interpretată drept obligativitate de a interzice astfel de activități, ci ar fi necesar mai degrabă ca părinții să acorde atenție obiceiurilor online ale copiilor și să discute cu ei despre posibile riscuri și măsuri de precauție, stabilind reguli clare.
„Internetul oferă o mulțime de oportunități pentru copii, iar acum vedem că mulți dintre aceștia devin un public cheie pentru comercianții online. Indiferent dacă fac sau nu cheltuieli pe aceste site-uri, copiii au nevoie de sprijin și de îndrumare din partea adulților, care îi pot ajuta să evite să ajungă accidental la un conținut inadecvat, să sufere pierderi de bani sau să-și dezvăluie datele personale. Noi credem foarte mult în educație, în dialogul deschis al părinților cu copiii, care să transmită un mesaj adecvat vârstei. Prin intermediul unor proiecte precum cartea de povești Kasper, Sky și ursul cel verde, lansată recent și în România, ne dorim să venim în sprijinul părinților și să facem acest dialog cât mai firesc, pentru ca cei mici să se bucure de oportunitățile de informare și educație ale Internetului, la adăpost de pericole”, spune Bogdan Pismicenco, Territory Sales Manager România, Bulgaria și Republica Moldova, Kaspersky.
Kaspersky a lansat recent în România cartea „Kasper, Sky și ursul cel verde”, scrisă de Marlies Slegers, o cunoscută autoare olandeză de cărți pentru copii și tineri, ce urmărește să le fie un ghid prietenos celor mici, în mediul digital. Cartea spune povestea unui băiețel, Kasper, și a lui Sky, colega și prietena lui. Kasper primește un cadou de la bunicul lui, fost marinar: un urs de pluș verde, pe nume Midori Kuma, care se dovedește mai mult decât o jucărie: poate să vorbească, iar atunci când Kasper este pe cale să facă un lucru periculos – să își dea parola din contul unui joc online către alt coleg – ursul se înroșește și îl împiedică.
Următoarele sfaturi le vor permite copiilor să fie în siguranță pe Internet, inclusiv atunci când navighează pe site-urile de cumpărături online:
- Avertizați-i asupra utilizării rețelelor Wi-Fi (publice) – care au probleme la capitolul siguranță – pentru plățile online. Hotspot-urile pot fi sparte cu ușurință pentru a intercepta traficul utilizatorilor și a fura informații confidențiale.
- Ajungeți la un acord, potrivit căruia să vă informeze despre plățile planificate sau, chiar mai bine, să efectueze toate plățile sub supraveghere, până când sunt suficient de experimentați. Nu permiteți niciodată ca datele cardului să fie introduse pe site-uri necunoscute sau suspecte, pentru a evita accesarea acestora de către infractorii cibernetici.
- Învățați-i să evite dezvăluirea oricăror detalii sensibile personalului de vânzări, fie prin telefon, fie online. Asigurați-vă că cei mici vor avea încredere să vă ceară ajutor ori de câte ori există o problemă sau nu sunt siguri în legătură cu ceva.
- Interziceți ferm dezvăluirea detaliilor de plată (de exemplu, numărul cardului, data expirării, codul PIN, CVV / CVC) oricui din afara familiei, inclusiv prietenilor sau altor adulți. Asigurați-vă că înțeleg că nimeni nu are dreptul să le solicite aceste informații.
- Limitați salvarea informațiilor de plată pe dispozitive, pentru eventualitatea în care acestea ar fi furate sau pierdute.