Trei din patru angajați spun că pierd zilnic până la două ore din timpul programului din cauza unor lucruri care le distrag atenția de la ceea ce au de făcut.
Printre cele mai deranjante sunt discuțiile telefonice zgomotoase purtate de colegi în birou sau telefonul de serviciu care sună prea des, zgomotul ambiental specific birourilor de tip open space, colegii cu chef de vorbă sau ședințele prea lungi, la care se adaugă și timpul petrecut pe rețelele de socializare sau pauzele de cafea și țigară. Alți 8% dintre angajați ajung să piardă până la jumătate din ziua de lucru astfel, ceea ce le afectează semnificativ productivitatea și calitatea muncii, relevă un sondaj realizat de platforma de recrutare online BestJobs.
Aproape șase din zece respondenți se găsesc zilnic în situația de a fi întrerupți din treabă de colegi cu chef de vorbă, iar 36% spun că cel mai adesea îi deranjează zgomotul de fond din birou, dar și telefoanele care sună continuu. Alți trei din zece respondenți pierd timp din cauza ședințelor prelungite, în timp ce 17% afirmă că rețelele de socializare le consumă cel mai mult din programul zilnic de lucru. Totodată, 11% se plâng că sunt distrași și de numărul mare de e-mailuri pe care le primesc și care necesită răspuns imediat, iar 10% admit că petrec prea mult timp pe aplicațiile de mesagerie. Nu în ultimul rând, unul din zece angajați recunoaște că productivitatea lui scade din cauza pauzelor dese de cafea și țigară.
Dincolo de timpul pierdut, un sfert dintre respondenți afirmă că toate aceste lucruri care îi distrag zilnic le influențează calitatea muncii, iar doi din zece afirmă că le crește nivelul de stres ca urmare a presiunii de a rezolva sarcinile de serviciu într-un timp mai scurt decât programul de lucru. Alți 8,5% se simt demotivați, iar 3,4% întârzie sau chiar ratează anumite termene de predare. La polul opus, 29% dintre respondenți spun că timpul astfel pierdut nu le influențează sub nicio formă activitatea, 7% consideră că, din contră, le crește productivitatea, pentru că se relaxează și în timpul rămas se pot concentra mai bine, iar 5% dintre angajați se bucură că reușesc să relaționeze mai bine cu ceilalți colegi.
Ca să nu fie deranjați, angajații evită colegii bârfitori sau ascultă muzică în căști
Pentru a se putea concentra mai bine la job, jumătate dintre respondenți spun că îi evită pe colegii bârfitori sau că nu intră pe rețelele de socializare în timpul programului. Totodată, 46% afirmă că răspund doar la telefoane și mesaje importante sau urgente, iar 13% decid să-și închidă telefonul personal în timpul orelor de program. Ca să își gestioneze mai eficient timpul, 26% dintre respondenți aleg să răspundă la e-mailurile legate de job abia după ce și-au terminat treburile urgente. De asemenea, 14% preferă să asculte muzică în căști, ca să nu mai fie deranjați de zgomotul sau discuțiile colegilor.
Angajații cred că și angajatorul ar trebui să ia măsuri care să-i ajute să se concentreze mai bine la job, cele mai importante fiind: să permită un program de lucru flexibil (47% dintre respondenți), să creeze spații în care să poată lucra fără a fi întrerupți (45%), dar și să renunțe la conceptul de open space (24%). Alți 23% ar vrea ca angajatorul să le ofere cursuri de time management sau să creeze politici interne precum zile fără ședințe. Totodată, aproape 13% consideră că angajatorul ar trebui să limiteze timpul pentru pauzele de cafea și țigară.