Persoanele cu dezabilități vor beneficia de asistență telefonică gratuită. Executivul de la Chișinău a aprobat Regulamentul de organizare și funcționare a Serviciului de asistență telefonică gratuită pentru persoanele cu nevoi speciale și a Standardelor minime de calitate.
Prin acest serviciu se urmărește prevenirea și reducerea încălcării drepturilor persoanelor cu dizabilități. Apelând numărul de telefon gratuit, persoanele cu nevoi speciale vor primi suport informațional, consiliere, vor putea raporta cazurile suspecte de încălcare a drepturilor sau situațiile de risc. Cazurile identificate vor fi redirecționate către organele competente și organizațiile partenere.
Serviciul va avea un număr de telefon gratuit, care va fi disponibil în regim non-stop, cu acces simultan din țară și de peste hotare. Costul apelurilor interne sunt suportate de prestator, iar a celor externe – de apelant. Serviciul poate fi contactat și prin WhatsApp, Viber, Skype sau SMS.
Serviciile de consultanță vor fi oferite de un prestator acreditat, contractat de Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale. Serviciul este destinat atât persoanelor cu dizabilități, cât și familiilor acestora, membrilor comunității și profesioniștilor în domeniu. Pentru activitatea Serviciului, în bugetul de stat pentru anul curent sunt prevăzute peste 963 mii de lei.
Serviciul de asistență telefonică gratuită pentru persoanele cu dizabilități a fost lansat în ianuarie 2017, în cadrul unui proiect pilotat de societatea civilă și finanțat de UE. Timp de 2 ani, au fost recepționate peste 3200 de apeluri, cu 22% mai multe apeluri în 2018 față de 2017.
Serviciul reprezintă un răspuns al statului la reducerea cazurilor de violare a drepturilor persoanelor cu nevoi speciale, precum și la realizarea angajamentelor asumate prin ratificarea Convenției ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități. În Republica Moldova locuiesc peste 180 mii de persoane cu nevoi speciale.