Începând cu 29 martie, Serviciul unic de urgență 112 a devenit activ și în Republica Moldova.
Serviciul unic 112 implică simultan mai multe servicii de urgență. Până lasfârșitul lunii iunie, în paralel vor funcționa și numerele: 901, 902 și 903, dar începând cu 1 iulie, toate apelurile vor fi redirecționate la 112.
112 este numărul unic pentru apelurile de urgență, activ în toate statele membre ale Uniunii Europene. În Republica Moldova propunerea de a implementa serviciul unic de urgență a fost lansată în mai 2012.
Prin concurs au fost angajați 38 de operatori, care de joi vor prelua apelurile.
Bugetul Serviciului unic de urgență 112 pentru anul curent este de 67 de milioane de lei. Cea mai mare parte din mijloacele financiare, circa 45,3 milioane de lei, a fost destinată procurării Sistemului informațional automatizat al Serviciului 112. Resursele vor mai fi utilizate pentru pregătirea și dotarea sediului Serviciului din comuna Băcioi, mun. Chișinău, și a celui din orașul Chișinău, precum și pentru cheltuieli curente.
Implementarea numărului unic european pentru apelurile de urgență 112 în Republica Moldova are scopul de a spori protecția populației pe întreg teritoriul țării, prin asigurarea serviciilor specializate cu informațiile necesare pentru o reacție promptă și adecvată.
Când trebuie apelat 112?
Este numită urgență orice situație în care au avut de suferit persoane, bunurile materiale sau mediul înconjurător și este nevoie de intervenția imediată a echipelor de salvare.
Situații când trebuie apelat 112:
- Accidente rutiere, feroviare sau provocate de orice alt factor de mediu, în urma cărora s-au înregistrat victime;
- Incendii, explozii;
- Cutremure;
- Prăbușirea clădirilor, pilonilor de înaltă tensiune, arborilor etc.
- Fenomene meteo periculoase;
- Probleme de sănătate provocate de diverși factori;
- Agresiune fizică sau orice alt tip de violență;
- Tulburarea ordinii publice;
- Furt;
- Utilizarea armelor sau a altor obiecte ce provoacă situații periculoase;