Intro: Participarea la expoziții și târguri internaționale a devenit în ultimii ani o posibilitate în plus de promovare a fructelor moldovenești pe noi piețe de desfacere. Astfel, producătorii din Republica Moldova au o șansă în plus de a cunoaște noile tehnologii din domeniul agroalimentar, inclusiv de a cunoaște care sunt cerințele, dar și preferințele cumpărătorilor de pe noi piețe. Târgul de la București a fost un real succes în acest sens.
Grigore Daraban, managerul proiectului pentru susținerea cooperativelor în cadrul People in Need (PIN) afirmă că fructele și strugurii din Republica Moldova pot fi comercializate doar la nivel de 10 la sută pe piața locală, pentru celelalte cantități fiind necesar de a identifica noi piețe, care să ofere un preț competitiv. Specialistul consideră că participarea la expozițiile internaționale este o posibilitate de a stabili relații cu comercianții, rețelele de supermarket, dar și de a cunoaște tendințele și cerințele de pe o anumită piață. People in Need a organizat, în perioada 25-29 octombrie, o vizită la târgul internațional pentru industria alimentară Indagra Food & Carnexpo care s-a desfășurat la București, România, pentru două cooperative asistate de proiect: „Ceviz Eric” din Ceadir Lunga, ai cărei membrii sunt producatori de fructe și „Grape Line”, din Manta Cahul, specializați în urtilizarea strugurilor.
În cadrul expozitiei, care este considerată drept cea mai importantă platformă expozițională dedicată industriei alimentare, vizitatorii au facut cunoștință cu tehnologii de producere și echipamente moderne, au avut posibilitatea de a vedea modalitățile de marketing utilizate de producătorii din Romania, soiuri solicitate și ambalajele preferate de către consumatorii de pe această piață. Și cel mai important, reprezentanții cooperativelor au reușit să stabilească legături cu lanțul de supermarkete din Romania, Carrefour, relații care urmează a fi dezvoltate în următoarea perioadă.
Anatolie Plăcintă, conducător al cooperativei „Agroaspect Grup” de la Ungheni a participat, în perioada 25-27 octombrie, cu suportul PIN, la Foodfair în Tallinnn, Estonia. Producătorul afirmă că în următorii doi-trei ani va fi capabil să livreze mere și pe această piață. „Începând cu anul viitor voi vinde struguri și prune pe piața din Estonia. Am reușit în cadrul expoziției să stabilesc contracte de intenție cu 2 comercianți estonieni, care au menționat că prunele și strugurii moldovenești sunt de calitate superioară și au calități gustative deosebite”, spune Anatol Plăcintă. Deasemenea, producătorul afirmă că există posibilitatea ca prin intermediul angroșiștilor din Estonia să stabilească contacte cu piața finlandeză.
People in Need (PIN) este o organizație neguvernamentală cehă care oferă suport și asistență pentru dezvoltare și ajutor umanitar în peste 20 de țări ale lumii. PIN-Moldova tinde să contribuie la dezvoltarea economică și socială a țării, se arată într-un comunicat de presă emis spre difuzare redacției noastre.
În cadrul proiectului ”Susținerea producției de fructe și legume cu valoare adăugată de piață”, PIN contribuie la dezvoltarea producătorilor mici și mijlocii, prin susținerea creșterii producției calitative de fructe și legume cu valoare adăugată. Acest obiectiv este realizat prin optimizarea și îmbunătățirea condițiilor de activitate a cooperativelor selectate, precum și prin gestionarea și buna funcționare a cooperativelor prin oferirea know-how-urilor în domeniul managementului și vânzării produselor agricole. PIN oferă suport pentru producere și comercializare. Acestea vor facilita accesul pe piață și schimbul reciproc de cunoștințe între cooperativele individuale. Proiectul a fost lansat în anul 2014, în această perioadă beneficiind de asistență nouă cooperative, după cum ne transmite Grigore Daraban, coordonator de proiect PEOPLE IN NEED. (Ligia Beatrice Vasilescu)